רן ורדי על קולינריה צרפתית ומעבר

יקב לוריא | בוטיק של יין משובח

תחת נופי הר מירון מתפתח לו יקב משפחתי צעיר ובוטיקי המקפיד על איכויות ומצליח להוציא לשוק יינות מרגשים, ביקור משכר, יינות מעולים ואופציה מרתקת לחופשת יין תחת נופי הר מירון.
יקב לוריא

יקב לוריא | בוטיק של יין משובח

תחת נופי הר מירון מתפתח לו יקב משפחתי צעיר ובוטיקי המקפיד על איכויות ומצליח להוציא לשוק יינות מרגשים, ביקור משכר, יינות מעולים ואופציה מרתקת לחופשת יין תחת נופי הר מירון.
יקב לוריא

כמי שאוהב יין טוב, אני נוהג לתור אחר הזדמנויות להשיג יין משובח במחיר סביר, שילוב הצופן בחובו דיסוננס מובנה בין העלויות להפקת יין מושקע ואיכותי לבין הרצון שלי לרכוש אותו במחיר מפרגן. מנקודת מבט היצרן לא באמת ראוי לצפות שיין שנרקח מהמיטב שבמיטב של כרמיו, והושקע בו תהליך של שנתיים ערבובים ושהייה בחביות יעלה אלא את מה שיצדיק את ההשקעה. בשלב כלשהו הצלחתי לזהות כמה וכמה יינות שבמחיר הגיוני מצאתי בהם איכויות שניתן להתפעל מהם, רכשתי ארגז ועוד ארגז, ואט אט נוצר ארסנל של מותגים מהסוג הזה הפוקדים באופן תדיר את שולחני, וכך נחשפתי והתאהבתי בין השאר ביינות של יקב לוריא. לימים כשהבלוג הזה הפך לחלק ממני וממה שאני עושה, החלטתי ליצר קשר ולבקר את יקב הבוטיק העומד מאחורי היינות שאני שותה, להבין את הסיפור ואת מי שעומד מאחורי היין. השבוע נסעתי למושב ספסופה בגליל העליון לבקר את גידי, יינן היקב, סיירנו יחד ביקב ואת ששמעתי והתרשמתי אני מביא כאן לפניכם.

יקב לוריא

משפחת סיאדה Sayada היא משפחה של יין, מזה עשרים שנה מגדל האב יוסף סיאדה ענבי יין, בשנת 2006 הקימה המשפחה את יקב לוריא Lueria בניהול והובלה של הבן היינן גידי, שלמד יין בארץ ובצרפת, כל יינותיו של היקב מיוצרים מענבים שהאב מגדל ובוצר בכרמים המשפחתיים הנמצאים ממש מול היקב.

היקב הוא יקב בוטיק המתמקד באיכויות ולא בייצור המוני, מתסיס ומיישן יינות ברוזוליציה נפרדת לכל חלקה וחלקה מאותו זן, וכך לגבי כל זן וזן. מסתבר שיש הבדלי טעמים בין חלקות מאותו זן בכרם, לדוגמה עבור יין ה”גראנד וויטל” היין המוביל של היקב, בתום שנת יישון אחת היינן מבצע בלנד של שנתון מחלקות שונות, והבלנד חוזר לחביות לשנת יישון נוספת. כך ניתן להבין את האיכויות של כל חלקה בנפרד ולאפיין אותה ליינות המתאימים, לשפר אותה לעונה הבאה ולאפשר ליינן לערבב באופן מובחן ומדויק כל בלנד עבור העונה הקודמת.

על פי תפיסתו של גידי יינן היקב, תשעים אחוז מאיכויות היין שמייצר יקב מקורם באיכות הענבים המגיעים מהכרם. וכדי לשלוט ביין חובה לשלוט בכרם ובאיכויות המתקבלות ממנו. לכן יש פוקוס מהותי בתהליך בגידול הענבים. 

חלוקת העבודה במשפחה היא שהאב יוסף הוא הכורם ואחראי על הגידול והאב גידי הוא היינן האחראי על כל תהליך הפקת היין מרגע הגעת הענבים ליקב, כשכאמור יש פידבק וחשיבות גדולה לתובנות הנדרשות לשיפור בגידול לאחר עימות ואבחנה של היין המופק מכל חלקה וחלקה.

ביום שהגעתי ליקב, נפלתי על עיתוי בדיקת התוצרת של העונה, כל זן וכל חלקה מסומנים במספר ונמזגים לבקבוקון, היינן טועם את כל החלקות ומסמן קודם כל את הכוכבים של העונה, אלו ישמשו את הבלנדים המובחרים ביותר של היקב. בשלב השני מאחדים איכויות כדי ליצור בלנדים ברמת איכות דומה, מצמצמים את כל מאתיים החלקות לכמות קטנה של גושים, ובהם יוצרים בלנד לפי אופי היין הרצוי, כשבשלב האחרון מבצעים פיין טיונינג לליטוש טעמים והתאמות אחרונות עבור כל יין ודרישותיו. חלקות שהתבררו כבעייתיות יסומנו וישמשו להפקת גראפה ולא יין. היקב הוא יקב בוטיק ששם לעצמו מטרה להפיק איכות בלבד ולא יתפשר בייצור יין זול ונחות שאפשר לדחוף אליו את כל מה שנשאר במחיר ארבע במאה. הגישה בוטיקית, הכל בקטן, מיכלים קטנים, עבודה ידנית ותשומת לב קפדנית מאד וחסרת פשרות לאיכויות.

מתחילת אוגוסט ועד אמצע ספטמבר מתבצע תהליך הבציר ובעקבותיו הפקת היינות, תקופה לחוצה בה כל יום מתחיל בארבע לפנות בוקר ומסתיים מאוחר בערב. הבציר בכרמי היקב ידני בלבד ולא ממוכן, וזאת על מנת לקבל מכסימום איכות, כל אשכול ענבים נבצר ביד אדם, דמיינו.. ישנם ענבים שמאפשרים להם Free run כלומר הנוזל הראשון שניגר מהעינב ללא סחיטה מכאנית נאגר ומופק ממנו יין בנפרד, לאחר מכן סוחטים ומהפרי הסחוט מפיקים יין אחר בנפרד, כך ניתן לאחר מעשה להשיג שליטה מלאה על הבלנד ואיזה אחוז מכל בלנד יכיל יין שהופק ב-Free run ואיזה אחוז בסחיטה.

עברנו לטעימות במרכז המבקרים היפיפה של היקב, והדבר הראשון בו נתקלתי הנו האריזות החריגות והמרהיבות של בקבוקי היין, העשויות בעבודת יד מנייר ממוחזר בפרויקט מיוחד שמבוצע כריפוי בעיסוק על ידי ילדים אוטיסטים, מקסים.

יקב לוריא

הגענו לשלב טעימות הרפרטואר של היקב, אך איזה כייף 🙂

פתחנו כמתבקש ביינות הלבנים של היקב, היין הראשון שטעמתי הוא רוסאן, יין לבן המופק ביקב מ-100% ענבי רוסאן (זן צרפתי שעושה את צעדיו הראשונים כיום בארץ), יין שמופק בתהליך Free Run, יין קל ופירותי, גוף מלא וטעמים אגסיים.

עברנו לפינו גריג’יו, המיוצר כיין זני מ-100% ענבי פינו גריג’יו,אף הוא מיוצר בשיטה של Free Run, בעל ניחוחות של פרחים, מינרלי ומעט מלוח, קריספי ובעל גוף מלא.

האס הבא שרדונה שיושן בחבית למשך כשנה, 100% ענבי שרדונה, מינרלי ופירותי העטוף בטעמי וניחוחות הווניל המאפיינים את חביות עץ האלון. נציין שלצד יין הזה היקב מייצר גרסת שרדונה שלא יושן בחביות עץ.

את פרק הלבנים סיכמנו בגוורצטרמינר, המופק כיין זני מ-100% ענבי גוורץ, חצי יבש, עוצרים בתהליך הפקתו את התסיסה באמצע כדי להותיר שארית סוכר ביין. אף יין זה מיוצר ללא מעיכה בשיטת Free Run, פירותי מאד רענן ומתחנף. יש ביין איזון טוב בין חמיצות למתיקות.

שלב האדומים הגיע, בשביל זה באתי.. פתחנו ברוסו,  בלנד של זני סאן ג’ובזה ובארברה, עם השלמה של סירה וקברנה, איטלקי בסגנונו, 14 חודשים מתיישן בחביות, עפיץ ובעל בוקה מורגש, קל יחסית, מבוקבק ללא סינון. יופי של יין.

עברנו לטרסה, בלנד המורכב מקברנה סוביניון, שיראז וקברנה פראנק, מתיישן שנה בחביות, גוף עשיר וטעם מורכב של פירות יער, מבוקבק ללא סינון. אהבתי.

הלאה, אין ברירה ממשיכים במסע הקשה הזה 🙂 שיראז, מיוצר מ-100% ענבי שיראז, בעל צבע סגלגל דם יפיפה, מתיישן 16 חודשים בחביות, גוף מלא וטעמים מורכבים, ומאידך רך (סמודי) ומתון בטעמים שלו. יין מעניין מאד.

מפה נכנסנו למדרגה הכבדה של הייקב, יין קברנה סוביניון, הענב האהוב עלי, מופק מ-100% ענבי קברנה, מורכב עשיר וארומטי מאד, אגרסיבי כמו שקברנה יודע להיות למי שאוהב את הז’אנר הזה, עפיץ מאד (בציר 2015 שזה צעיר ליין מהסוג הזה), יין כבד שאישית אני חולה עליו. למרות שהמגמה העולמית היום היא לכיוון הקלילים יותר, אני בשלי. יין מדהים לטעמי.

וסיימנו ביין הדגל של היקב, הגראנד ויטל, בלד שנעשה מהחביות הטובות ביותר בכל שנת בציר, מורכב מקברנה סוביניון, מרלו וקברנה פראנק (בלנד בורדו קלאסי), שנתיים יישון בחביות, גוש עשיר מאד, מורכב מאד בטעמיו, מאוזן ומרשים ביותר, מבוקבק ללא סינון, יופי של יין, אהבתי מאד.

יקב לוריא ממוקם במושב ספסופה בגליל העליון, סמוך להר מירון. המשפחה מפעילה גם שבעה צימרים אליהם מגיעים בעיקר חובבי יין המשלבים לינה עם ארוחות ופינוקים ביקב עם סדנאות יין וטעימות יין ביקב. חבילה שכזו המשלבת חוויית יין, טעימות, ביקור ביקב ולינה באזור כל כך יפה היא דבר שאני יותר ממניח ששווה לאלו מכם שאוהבים יין לחוות כסוג של טיול אחר לצפון.

אם המשפחה מפעילה את הצימרים, האב מטפל בכרמים, והבן מנהל את היקב. בוטיק משפחתי.

את היינות ניתן להשיג במרבית חנויות היין המובחרות.

למתעניינים בביקור בייקב וטעימות או בחבילה הכוללת ביקור בייקב, טעימות, לינה וארוחות:  http://www.lueriawinery.com/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הצטרפו לרשימת הדיוור של הבלוג, וקבלו כתבות חדשות לתיבת המייל שלכם

אולי תאהבו גם...

Granite מסעדה בפריז

Granite כוכב עולה בשמי פריז

המסעדה המדוברת ביותר בפריז 2022, עם כוכב מישלן טרי, תום מאייר מצדיק את הבאז ומכוון גבוה לעתיד. מהרו לפני שהמחירים יטפסו.

דילוג לתוכן