רן ורדי על קולינריה צרפתית ומעבר

תערוכת התפריט | הזדמנות נדירה להזכר בימים שאינם

מסתבר שאפשר אפילו להתרגש מול ההיסטוריה הקולינרית שסברנו שאין לנו | תערוכת התפריט באונ' ת"א מזמנת אופציה נדירה להתרפק על ימים, תרבות ומחירים..

תערוכת התפריט | הזדמנות נדירה להזכר בימים שאינם

מסתבר שאפשר אפילו להתרגש מול ההיסטוריה הקולינרית שסברנו שאין לנו | תערוכת התפריט באונ' ת"א מזמנת אופציה נדירה להתרפק על ימים, תרבות ומחירים..
תערוכת התפריט

לא רבים מאיתנו מקדישים זמן לבקר בתערוכות ומוזיאונים בישראל, אולם מודעה קטנטנה בעיתון שלחה אותי לביקור חובה בתערוכה מקסימה שהפיקה האוצרת רונית ורד באוניברסיטת תל אביב בקיף 2018 המוקדשת כולה לתפריטי מסעדות לאורך שנות קיומה של המדינה שלנו, ועוד קודם לה. הזדמנות נדירה לשזוף את התרבות, הסגנונות, הטרנדים הקולינריים, הנפשות הפועלות והכוכבים של הקולינריה המקומית במאה השנה החולפות. חייב להודות שהלכתי מקרנות ומצאתי עצמי מתרגש לנוכח המוצגים השונים, חלקם הזכירו לי נשכחות, שאפו להפקה על היוזמה והביצוע.

נעדרו מהאירוע כמה וכמה עמודי תווך שלטעמי התערוכה איננה שלמה בלעדיהם: מסעדת קסבה של אמיל גטלן – מסעדת היוקרה הראשונה בישראל. מסעדת יודפת של מוריס בן זיכרי שנחשבה למסעדת הגורמה היוקרתית ביותר של שנות השמונים שאפילו גוגל לצערי לא מכיר אותה, פשוט נמחקה ללא זכר, פיטנגו של איתמר דווידוב, קפה כסית של חצקל ברחוב דיזנגוף, פחות מטעמים קולינריים אבל הרבה מטעמי תרבות אווירה וחשיבות היסטורית. אפשר לחשוב על עוד חלקים חסרים לפאזל הזה, כמו מועדון אלון מסעדת בשר הצייד של אורית בגבעת עדה, על אלימלך בדרום תלביב שנפתח ב-1936 ונסגר רק בשנים האחרונות, מסעדת המי ומי המיתולוגית הראשונה, לויקו מושיקו בצומת הקאנטרי שנחשבה לסטייקיה ראשונה בישראל, ועוד ועוד.

בכל מקרה זכינו לשעה של התענגות על מה שיש שם, התאפשר לנו וניצלנו כל רגע.

התערוכה איננה מתיימרת לספר את הסיפור הקולינרי הישראלי המלא, כפי הנראה שגם היו מגבלות זמינות לחלק מהמוצגים האפשריים, התערוכה מגישה מוצגים החל ממזנונים ומסעדות מזרחיות ומזרח אירופאיות ותיקות ועד למסעדות שף מובילות לאורך השנים, מה שמאפשר מבט מיוחד ואינטגרטיבי על הוויית הקולינריה שלנו ועל התרבות הישראלית בכלל.

הכתבה מוקדשת לויזואליה עצמה. גללו למטה ותיהנו פריט אחר פריט מההיסטוריה שלנו, הסדר איננו כרונולוגי במכוון, זה מאפשר התרשמות חוצת שנים זה מול זה, אתם כנראה תחייכו לא מעט.

סה”כ כייף גדול, אם אתם חובבי קולינריה וקוראים שורות אלו כשהתערוכה עדיין מוצגת (עד 31 ליולי 2018) – היא מומלצת בחום.. תערוכת התפריט בגלריה האוניברסיטאית לאמנות ע”ש גניה שרייבר, בכניה הראשית לאוניברסיטת תל אביב. הכניסה חינם.

מזנון תנובה בפתח תקווה, שנות ה-30 וה-40
תפריט ממסעדה לא מזוהה, שנים 1920-1930
תערוכת התפריט
מסעדת הבסטה, מתחם שוק הכרמל תלאביב, 2007 עד היום
תערוכת התפריט
מסעדת "אל פרח" היפואית הסמוכה למגדל השעון. טבח עראפת אל תורק. בתפריט סיניה, דג מטוגן, לשון כבש, יונים ממולאות, מולוחיה, מנזלה, במיה ועוד. המנה היקרה בתפריט עלתה 4 גרוש. בהמשך תפריט כזה התקבע כ"מסעדה מזרחית" בישראל.
מסעדה קואופרטיבית של עולי פולניה מהעשור 1930+
מסעדה קואופרטיבית של עולי פולניה מהעשור 1930+
קרלטון קפה מסעדה, 1929-1957
מזנון (איל שני), תל אביב, 2011-היום
קרן של חיים כהם, המושבה האמריקאית יפו, 1990-2003
נשף פורים במזנון תיאטרון המטאטא, 1930, תל אביב
מסעדת תל אביב הקטנה, תל אביב, 1977-1994
אוקיאנוס של איל שני, ירושלים, 1989-1999
יועזר בר יין של שאול אברון, אולי המסעדה החשובה ביותר (והאהובה ביותר עלי) לדורותינו, שאול הנחיל כאן תרבות של אוכל איכותי ולא מתפשר. המסעדה הלכה לעולמה עם לכתו של שאול לעולם שכולו טוב. 1995-2013
מסעדת התרווד הוורוד של צחי בוקששתר, שנות ה-80, חלק מהתפריטים צוירו ביד אמן (גרבוז, קדישמן ועוד)
ציון, מסעדה מזרחית, כרם התימנים תל אביב, שנות ה-70
צ'יינה טאון, תל אביב, שנות ה-80
מזנון תנובה, גני התערוכה תל אביב, 1934
מסעדת אס, תל אביב, 1929-2000
קרן של חיים כהן בגילגולה הראשון ברחוב אבן גבירול תל אביב, 1985-1989 :: שימו לב למחירים במסעדת יוקרה 🙂
התרווד הוורוד, תל אביב, שנות ה-80
מסעדת, חיגנה תל אביב, 1930-1968
מסעדת מחניודה, ירושלים, של אסף גרנית, 2009-כיום

2 תגובות

  1. מעולה
    אלך לראות
    כמה אהבתי את התרוד הורוד
    כשתל אביב עדיין לא הזיעה.
    תודה !!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הצטרפו לרשימת הדיוור של הבלוג, וקבלו כתבות חדשות לתיבת המייל שלכם

אולי תאהבו גם...

מטחנת בשר

מטחנה לכל פועל

הגיע העת להפסיק לרכוש בשר טחון בחנויות, ולעבור לטחינה ביתית של בשרים. למה..

דילוג לתוכן